تعمیر و نگهداری, مجله بایکر شاپ

علت خفه کردن موتور سیکلت چیست و چطور آن را برطرف کنیم

خفه کردن موتور سیکلت

در این مطلب می خواهیم در مورد علت خفه کردن موتور سیکلت صحبت کنیم. یکی از مشکلات رایجی که برای بسیاری از موتور سواران پیش آمده است. به بررسی دلایل مختلفی که باعث می شود موتور خفه کند می پردازیم. در ادامه نیز خواهیم گفت که چطور می شود فهمید مشکل از کجاست و برطرفش کرد. 

رایج ترین دلایل خفه کردن موتور سیکلت

خرابی و از کار افتادگی شمع موتور

شمع یکی از قطعات مهم موتورهای سیکلت است. این قطعه بسیار مهم است. در صورتی که شمع خوب کارش را انجام ندهد و یا خراب باشد مشکلات مختلفی پیش می آید. خفه کردن موتور سیکلت یکی از این مشکلات رایج است. کارکردن درست موتور ارتباط مستقیمی با شمع دارد. وظیفه اصلی شمع احتراق است و با ایجاد جرقه و اشتعال می تواند موتور را به کار بیندازد. در زمان حرکت موتور سیکلت شمع ترکیب سوخت و هوا را با هم انجام می دهد. به این ترتیب حرارت و احتراق ایجاد شده عامل اصلی حرکت موتور می شود و موتور را به حرکت وا می دارد. اگر شمع نتواند خوب احتراق ایجاد کند ممکن است باعث خفه کردن موتور سیکلت شود. البته موارد دیگری هم هست که ممکن است علت به وجود آمدن مشکل شده باشند. اما می توانید برای چک کردن و بررسی مشکل اول از همه وضعیت شمع را بررسی کنید. مطمئن شوید که این قطعه سالم است. اگر مشکل دارد بهتر است زودتر آن را عوض کنید.

شمع کثیف و یا دوده ای شده است

اگر سر شمع دوده گرفته باشد نمی تواند ایجاد جرقه کند و همین علت خفه کردن موتور سیکلت می شود. همچنین ممکن است خیلی روغنی شده باشد که باز هم نمی تواند جرقه بزند و موتور را به کار بیندازد. کافی است شمع را باز کنیم و ببینیم که روغنی یا دوده ای شده است یا خیر. اگر این طور است آن را تمیز کنیم و دوباره سر جایش بگذاریم. باید شمع را با بنزین و یا اسپری های شستشوی انژکتور تمیز کنیم و خشک کنیم و دوباره سر جایش بگذاریم.

تلاش زیاد برای روشن کردن موتور باعث خیسی شمع شده است

بیش از حد استارت زدن و تلاش برای روشن کردن می تواند شمع را خیس کند و خود علت خفه کردن موتور سیکلت شود. وقتی زیاد استارت می زنید پاشش بنزین به سر شمع ممکن است شمع را خیس کند. طبیعی است که شمع خیس شده نمی تواند ایجاد جرقه کند و موتور روشن نمی شود.

فیلتر بنزین کثیف شده است

یکی دیگر از قطعات مهمی که باید در صورت بروز این مشکل بررسی شود فیلتر بنزین است. این قطعه یکی از قطعات اصلی موتور شماست. همان طور که از نام این قطعه می شود حدس زد وظیفه فیلتر کردن آلودگی ها را از بنزین بر عهده دارد. در صورتی که فیلتر بنزین کثیف شده باشد دیگر نمی تواند به خوبی بنزین را فیلتر کند. به این معنی که دیگر قادر به حذف آلودگی ها به صورت کامل از بنزین نیست. بنزین به همراه آلودگی هایش وارد موتور می شود. فیلتر بنزین کثیف باعث می شود که به موتور فشار بیاید. علاوه بر باعث آلوده شدن محیط نیز می شود. یک علت خفه کردن موتور می تواند فیلتر بنزینی باشد که بسیار کثیف است. اگر موتورتان خفه کرده است می توانید وضعیت فیلنتر بنزین را چک کنید. در صورتی که نیاز به عوض کردن دارد آن را عوض کنید. اگر علت مشکل همین باشد موتور شما دوباره به کار خواهد افتاد.

خیلی وقت است فیلتر بنزین عوض نشده است

هر قطعه ای عمر مفیدی دارد. فیلتر بنزین نیز همین طور است. باید طبق استانداردش در زمان مشخص عوض شود. در غیر این صورت باعث عدم کار کرد درست موتور سیکلت شما می شود. فیلتر بنزینی که خیلی وقت است عوض نشده است فشار بنزین را کم می کند. یعنی بنزین اصلا از فیلتر رد نمی شود و طبیعی است که احتراقی هم اتفاق نمی افتد.

روغن موتور را چک کنید

یکی از اقلام مصرفی در موتور سیکلت روغن موتور است. روغن موتور در واقع قطعاتی که در داخل موتور و سیستم احتراق هستند را روغن کاری و روان می کند. اگر روغن موتور غلظت خوبی نداشته باشد و یا خوب نباشد موتور آسیب می بیند. نرم کردن چرخ دنده های گیربکس یکی از وظایف روغن موتور است. روغن موتور فضای خالی بین سیلندر و پیستون را هم پر می کند. فاصله بین یاتاقان های زیر شاتون و میل لنگ نیز با روغن موتور پر می شود. روغن موتور سلامت با نرم کردن قطعات و روان کنندگی باعث کاهش اصطکاک می شود. و این موضوع از فرسایش و خرابی قطعات جلوگیری می کند. به همه این دلایل است که روغن موتور غلیظ و سوخته شده باعث خرابی و مشکلات موتور می شود. اگر به موقع روغن موتور را عوض نکنید موتور به شدت آسیب می بیند. این اتفاق در ابندا ممکن است به صورت خفه کردن موتور سیکلت خودش را نشان بدهد. اگر علت این باشد و زود به دادش نرسید ممکن است موتور آسیب جدی ببیند و بسوزد.

روغن موتور را در زمان لازم عوض نکرده اید 

طبیعی است که باید پس از سپری کردن کیلومتر خاصی روغن موتور را عوض کنید. پس از این زمان روغن موتور دیگر کیفیت لازم را ندارد. اگر روغن موتور بیش از مدت زمان استانداردش کار کند خیلی رقیق می شود. روغن رقیق شده می تواند از کنار رینگ ها عبور کرده و خودش را به شمع برساند و با خیس کردن شمع علت خفه کردن موتور سیکلت شود.

خرابی و گرفتگی اگزوز ممکن است باعث خفه کردن موتور سیکلت شود

گازهای اضافی و دودی که در اثر احتراق داخل موتور تولید می شود از اگزوز خارج می شود. اگر این دود خارج نشود ممکن است به سادگی باعث خفه کردن موتور سیکلت شود. انباشت این گازهای اضافی در داخل موتور و ناتوانایی اگزوز در خارج کردن آن ها می تواند باعث شود که موتور خفه کند. خارج شدن گاز کمتر از انتظار باید شما را به شک بیندازد تا اگزوز را بررسی کنید. همین طور اگر بیش از حد دود از اگزوز خارج می شود و یا بوی دود خروجی متفاوت است. این بدین معنی است که موتور درگیر ماجراهای بدی شده است.

گلویی یا واشر گلویی اگزوز

بهتر است گلویی و یا واشر گلویی اگزوز را هم چک کنید. در صورتی که نشتی پیدا کرده باشد یا اتصالش خراب شده باشد باعث خروج گاز در طراف گلویی می شود.

دریچه ساسات بسته شده است

احتراق به کمک قطعات مختلف انجام می شود. برای احتراق علاوه بر بنزین به هوا و اکسیژن هم نیاز است. ساسات دریچه ای است که باعث می شود این هوا برای یک احتراق خوب وارد شود. اگر دریچه ساسات به طور ناگهانی بسته شود موتور خفه می کند. به این دلیل که گازی که در اثر احتراق بنزین ایجاد می شود نیز باید خارج شود. اگر این گاز خارج نشود احتراق خوب اتفاق نمی افتد. پس بسته شدن دریچه ساسات نیز می تواند علت خفه کردن موتور سیکلت شما باشد. اگر این طور است باید دریچه ساسات را باز کنید. سپس گاز را نگهدارید و استارت بزنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *