تعمیر باک موتور سیکلت

تعمیر باک موتورسیکلت چگونه انجام میشود؟

هدف ما از نگارش این محتوا آشنایی شما با تعمیر باک موتورسیکلت است. همان طور که می دانید موتورسیکلت یکی از رایج ترین وسایل حمل و نقل افراد است و لذا شاید این مساله که تعمیر باک موتورسیکلت چگونه انجام می شود برای بسیاری از شما سوال باشد.

این مساله بر آن شد که ما موضوع این مطلب خود را به تعمیر باک موتورسیکلت اختصاص دهیم. حال اگر شما نیز می خواهید اطلاعات خود را در مورد تعمیر باک موتورسیکلت افزایش دهید می توانید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تعمیر باک موتورسیکلت

باک موتورسیکلت چیست؟

در واقع باک یکی از مهم ترین قسمت های موتورسیکلت است که به صورت مخزنی فلزی با ظرفیتی محدود به منظور نگهداری و ذخیره سوخت موتورسیکلت می باشد. در واقع از آن جهت باک موتور از مهمترین قسمت های موتورسیکلت است که این قسمت سوخت موتور را تامین می کند. لازم به ذکر است بدانید باک موتورسیکلت بسته به نوع موتورسیکلت دارای ظرفیت های متفاوتی است. انواع باک موتورسیکلت از ظرفیت ۱۰ تا ۳۰ لیتر متفاوت می باشد. همچنین لازم بدانید جنس باک موتورسیکلت معمولا از ورق های فولادی میباشد.

یک باک موتورسیکلت از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. قسمت های تشکیل دهنده باک موتور سیکلت شامل رویه باک یا پوسته باک، پالونی یا همان زیر باک، موجگیر که ثابت کننده حرکت سوخت هنگام لغزش است، مارک یا همان لوگوی شرکت، گوشواره یا همان قالب نگه دارنده و شیر بنزین می باشد.

همچنین بخوانید: موتور سیکلت ABS چه مزایا و معایبی دارد؟

 

باک موتورسیکلت

 

انواع باک موتورسیکلت

همان طور که در بالا نیز اشاره نمودیم باک موتورسیکلت، مخزن سوخت موتور است به همین دلیل از قسمت های مهم موتورسیکلت به شمار می رود. لازم به ذکر است بدانید واژه باک در فارسی برگرفته از زبان روسی است. در واقع باک موتورسیکلت مخزنی است که در آن سوخت قابل اشتعال نگهداری می شود.

البته می توان واژه باک را برای مخازن نگهداری هر سیال دیگری نیز به کار برد ولی عموما از این واژه به طور اختصاصی فقط برای مخزن موتورسیکلت به کار برده می شود. که وظیفه این مخزن  هم ذخیره کردن سوخت مایع یا سوخت گازی برای تأمین سوخت مورد نیاز موتور است.

 

نحوه تعمیر باک موتور سیکلت

 

تعمیر باک موتورسیکلت

جنس باک موتور سیکلت عموما فلزی و از ورق های فولاد است و در برخی مواقع از پلاستیک های فشرده. بسته به جنس باک موتورسیکلت و همچنین خصوصیات دیگری مثل اندازه و پیچیدگی های باک امروزه انواع باک موتور سیکلت در بازار موجود می باشد.

دلایل تعمیر باک موتورسیکلت چیست؟

در واقع در برخی مواقع بنا به دلایلی نیاز است که باک موتورسیکلت تعمیر شود. از جمله این دلایل می توان به موارد زیراشاره کرد:

  • از عمده ترین دلایل سوراخ شدن باک و نشتی دادن قسمت های مختلف آن است.
  • ضربه دیدن یا به اصطلاح قر شدن باکر از دیگر دلایل تعمیر باک موتورسیکلت است.
  • پوسیده شدن درون باک موتورسیکلت
  • هرز شدن پیچ شیر بنزین باک
  • خراب شدن قسمت درپوش باک موتور سبب تعمیر باک موتورسیکلت می شود.
  • شکستگی گوشواره و قسمت های نگهدارنده باک موتور
  • رنگ پریدگی و یا آفتاب سوختگی از دلایل تعمیر باک موتورسیکلت است
  • تغییر رنگ باک موتور سیکلت

این موارد از جمله دلایلی است که سبب تعمیر باک موتورسیکلت می شوند.

همچنین بخوانید: چرا تردد موتور سیکلت ها از تونل های سطح شهر تهران ممنوع است؟

 

 

نصب باک موتورسیکلت چگونه است؟

باک موتورسیکلت به کمک قلاب هایی که گوشواره گفته می شود به صورت خشابی بر روی بدنه موتور سیکلت سوار می شود. سپس این قسمت از طریق شیر بنزین به کاربراتور وصل می شود. لازم به ذکر است بدانید شیر بنزین یک شیر سه حالته است که کاربرد آن در با موتور سیکلت برای باز و بستن مسیر سوخت و همچنین قرارگرفتن در حالت زاپاس استفاده است. در نهایت با نصب زین بر روی بدنه که در قسمت پشت باک موتور قراردارد، باک موتورسیکلت در محل خود ثابت می شود.

حال اگر این باک نیاز به تعمیر داشت چگونه باید عمل کرد؟

 

 

عملیات تعمیر باک موتورسیکلت

همان طور که در بالانیز اشاره نمودیم تعمیرات باک موتورسیکلت به دلایل مختلفی انجام می شود که یکی از عمده ترین موارد و مشکلات موتورسیکلت پوسیدگی و زنگ زدگی باک موتورسیکلت است.

در واقع این مشکلات از رایج ترین مشکلات موتور سواران است و سبب شده که این افراد هر روز با مشکلات ناشی از زنگ زدن باک موتور سیکلت اعم ازچکه کردن سوخت در زیر موتورسیکلت وقتی که موتور پارک شده و یا ریپ زدن موتور و همچنین افزایش مصرف بنزین و… برخورد کنند.

البته لازم به ذکر است بدانید موتورسیکلت های تولید شده از چند کارخانه معتبر ایرانی و خارجی به دلیل اینکه پوشش داخلی باک موتور آن ها ضد زنگ می باشد با این مشکل مواجه نمی شوند. ولی سایر موتورسیکلت ها در ایران فاقد چنین پوششی هستند به همین دلیل زنگ زدگی باک بنزین از عمده ترین مشکلات موتور سواران است.

همچنین بخوانید: سرقت موتور سیکلت خود را با این ۴ عمل غیر ممکن کنید!

 

 

زنگ زدگی باک موتور به دلایل مختلفی صورت می گیرد که معمولا این زنگ زدگی ها در قسمت پایینی باک است و عمده ترین دلیل آن وجود آب در این قسمت ها است. ورود ﺁب به داخل باک بنزین به دو دلیل اتفاق می افتد. یا به دلیل آلودگی بنزین است و یا شستشوی موتور سیکلت که سبب شده آب از درب باک و یا نقاط خروجی آن به داخل باک بنزین راه پیدا کند. البته دلایل دیگری هم سبب زنگ زدگی باک بنزین می شوند که توضیح آن در این مقال نمی گنجد.

 

 

حال اگر شما با زنگ زدگی با بنزین مواجه شدید و به دنبال یک راه حل برای تعمیر باک موتورسیکلت خود هستید باید بدانید که برای این مشکل و تعمیر باک موتورسیکلت در این حالت یک راه حل وجود دارد که این راه حل به صورت زیراست:

در واقع اگر شما قبل از ریختن بنزین به داخل باک، ضد زنگ بریزید که امروزه این روش در هواپیما ها هم کاربرد دارد و به آن ترکیب اسلاش می گویند سبب می شود که باک بنزین موتو رسیکلت شما دیرتر زنگ بزند.

البته رفع این مشکل راه حل دیگری نیز دارد که ابتدامخزن بنزین رابازکرده و بنزین را خالی کنید و سپس راه های خروجی را به وسیله چوب پنبه مسدود کنید. سپس یک چهارم ظرفیت باک بنزین موتور را با آب داغ پر کنید و دلیل اینک کار این است که آب داغ زود جذب می شود.

سپس محلول ظرفشویی به مقدار ۲۰ سی سی داخل آن بریزید. سپس چند عدد مهره داخل آن بیاندازید و خوب باک را بچرخانید و تکان دهید و بعد از آن باک را خالی کنید. سپس با آب خوب بشویید. با این کار تقریبا باک موتورسیکلت از زنگ زدگی پاک می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *