لاستیک موتور سیکلت اسکوتر

نکات طلایی در مورد لاستیک موتور سیکلت اسکوتر

آشنایی کلی با چرخ و لاستیک موتور سیکلت اسکوتر

دو دسته لاستیک موتور سیکلت اسکوتر  وجود دارد که اسکوترهای ایستاده روی آن حرکت می کنند: لاستیک های سخت و لاستیک های هوا.

لاستیک های سخت به طور کلی ۶ اینچ (۱۵۰ میلی متر) قطر دارند و از یک لاستیک سخت پلاستیکی احاطه شده توسط یک لاستیک جامد محکم ساخته شده اند. لاستیکهای هوا اکثرا ۱۰ اینچ (۲۵۰ میلی متر) قطر دارند.

آنها از یک لبه شکاف فولادی یا آلومینیومی ، یک لوله داخلی و یک لاستیک پلاستیکی ساخته شده اند. انواع دیگر تایرهای چرخ و تایر که کمتر متداول هستند شامل تایرهای هوا ۸ اینچ (۲۰۰ میلی متر) و ۱۳ اینچ (۳۳۰ میلی متر) هستند.

بیشتر بخوانید: لاستیک موتورسیکلت خود را چگونه تعویض کنیم؟

 

لاستیک اسکوتر

نقل و انتقال در موتور سیکلت اسکوتر

ساده ترین مکانیزم راندن اسکوترهای ایستاده ، مکانیزم “دوکی شکل یا اسپیندل” است. این مکانیزم راندن بخش مستقیمی از بدنه ی خروجی موتور اسپیندل را در تماس مستقیم با تایر عقب اسکوتر قرار می دهد.

 

برای عملکرد صحیح ، تایر باید دارای یک سطح تمیز و خشک باشد که اسپیندل بتواند به طور مؤثر با آن تعامل داشته باشد. اسکوترهایی با این نوع گیربکس مستقیم می توانند با چرخ عقب زمین از سطح زمین خارج شوند ، یا با فشار دادن با فشار اسکوتر با تایرهای عقب در تماس با زمین ، به حالت “دست انداز” راه اندازی شوند.

از وسایل راندن کاهش زنجیره ساده نیز برای انتقال انرژی به چرخ عقب از موتور استفاده می شود. اینها به طور کلی نوعی از کلاج گریز از مرکز را در خود جای می دهند تا موتور به طور مستقل قادر به چرخش باشد.

وسایل راندن کاهش تسمه برای انتقال نیرو به چرخ عقب از ترکیب کمربندهای تخت “cog” استفاده می کنند. مانند وسایل راندن زنجیره ای ، وسایل راندن کمربندی شامل یک کلاج گریز از مرکز هستند. وسایل راندن کمربندی مستعد شکستن در شرایط خارج از جاده ی سواری هستند.

سیستم تعلیق لاستیک موتور سیکلت اسکوتر ایستاده، انواع مختلفی از جمله سیستم های چنگال ساده فنری گرفته تا مکانیسم تعلیق پیچیده ، C.I.D.L.I یا ترکیبی از دسته چوبی ، کویل فنری و تعدیل هوا، دارد.

بیشتر بخوانید: ۷ نکته برای افزایش عمر لاستیک موتور سیکلت

 

موتور سیکلت اسکوتر

سیستم های ترمز لاستیک موتور سیکلت اسکوتر

سیستم های ترمز اسکوترهای ضربه ای می توانند از سیستم Disc Brake ، ترمز مغناطیسی (استفاده شده برای مصرف انرژی) یا ترمزهای هیدرولیک با کارآیی کمتر باشد ، جایی که ترمزها را می توان روی هر دو یا جلو و عقب (چرخ) قرار داد.

بسیاری از مدلهای جدید اسکوتر الکترونیکی نیز دارای سیستم بازسازی انرژی جنبشی (KERS) هستند که در بسیاری از مدل ها نیز به عنوان E-ABS عمل می کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با دیسک ترمز موتور سیکلت

 

لاستیک اسکوتر

صدای لاستیک موتور سیکلت اسکوتر

وسایل نقلیه الکتریکی بسیار بی صدا تر از خودروهای بنزینی هستند ، آن قدر ساکت هستند که ممکن است به عابر پیاده ای که حواسش جمع نیست برخورد کند. برخی از آنها مجهز به صداهای مصنوعی هستند.

مکانیک های مشهور ، آرامش نسبی موتور سیکلت های برقی را بزرگترین تفاوت بین آنها و همتایان بنزینی آنها شمرده اند و یک وسیله با امتیاز ایمنی بالا خوانده اند زیرا شخصی که سوار موتور سیکلت اسکوتر است می تواند صدای نزدیک شدنش به اجسام و پیاده رو ها را را بشنود و از برخورد احتمالی اش با آن ها که موجب صدمات احتمالی زیادی است جلوگیری کند.

اینکه یک موتور سیکلت با صدای بلند قابل توجه تر است و در نتیجه از امنیت بیشتری برخوردار است ، نسبت به یک اتومبیل بی صدا هم قابل انکار نیست. گفته می شود با سرعت زیاد ، صدای لاستیک موتور سیکلت اسکوتر  در حال حرکت “مانند یک سفینه فضایی” به نظر می رسد.