آموزش تمیز کردن کاربرات موتور سیکلت

کاربراتور چیست؟

کاربراتور یک قطعه در موتور سیکلت است که وظیفه دارد سوخت مورد نیاز برای انجین موتور سیکلت را پردازش و آماده کند. بدین صورت که با نسبت مشخص مقداری از هوا را با بنزین ترکیب کرده و برای احتراق به محفظه میفرستد. کاربراتور موتور سیکلت از آن دسته قطعاتیست که عمر بالایی دارد و براحتی خراب نمیشود. زمانیکه کاربراتور موتور سیکلت شما خراب شد، دو حالت وجود دارد، یا اینکه خرابی آن در حدیست که نمیشود تعمیرش کرد و یا اینکه با یک شستشو و سرویس ساده میشود آن را دوباره بازیافت نمود.

همچنین بخوانید: موتور سیکلت انژکتوری بهتر است یا کاربراتوری؟

علائم خرابی کاربراتور موتور سیکلت

به طور کلی چند نشانه وجود دارد که کاربراتور موتور سیکلت شما خراب شده باشد و نیاز به سرویس داشته باشد:

  • موتورریپ میزند
  • موتور خف میکند
  • گاز خور جالبی ندارد
  • موتور سیکلت قدرت ندارد
  • موتور سیکلت روشن نمیشود
  • در زیر کاربراتور نشت بنزین مشاهده میشود
  • گاز موتور سیکلت خودبه خود در حالت خلاص کم و زیاد میشود
  • زمانی که گاز را رها میکنید با وجود اینکه پیچ تنظیم گاز تنظیم شده است، موتور سیکلت پس از چند ثانیه خاموش میشود

این ها همه از علائم خرابی کاربراتور موتور سیکلت میباشد.

همچنین بخوانید: لرزش موتور سیکلت خود را با این ۵ کار به حداقل برسانید

 

 

تعمیر کنیم یا تعویض

اینکه چه مقدار میخواهید بودجه برای موتور سیکلت خود صرف کنید در پاسخ به اینکه کاربراتور را تعویض کنید یا تعمیر، حرف اول را میزند. خب قطعا تعویض کاربراتور موتور سیکلت با یک کاربراتور نو از هر روشی بهتر است اما گاهی وقتها پیش می آید که با صرف چند دقیقه زمان، شما میتوانید کاربراتور موتور سیکلت خود را سرویس کنید. پس برای آن دسته از دوستانی که نمیخواهند هزینه های الکی بتراشند، تعمیر را پیشنهاد میکنیم و برای آقا زاده هایمان هم تعویض را!

الیته حتما نباید مشکلی در موتور سیکلت شما بوجود بیاید که هوس تعمیر به سرتان بزند، پیشنهاد میکنیم در دوره های زمانی یکسان (مثلا ۶ ماه یکبار ) کاربراتور موتور سیکلت خود را شستشو دهید تا بازدهی و عملکرد آن افزایش بیابد.

دلیل خراب شدن کاربراتور

کثیف شدن کاربراتور مهم ترین دلیل خرابی آن است. با وجود فیلتر های فراوانی که در قسمت های مختلف سر راه سوخت موتور سیکلت قرار میگیرد_ همانند فیلتر داخل باک موتور سیکلت ، فیلتر شیر بنزین موتور سیکلت و فیلتر بعد از شیر بنزین _ باز هم امکان دارد از درون خود کاربراتور اجسام ریزی همانند گرد و غبار، براده های آهن، زنگ زدگی، خام و آب باعث بوجود آمدن مشکل در کاربراتور موتور سیکلت شوند.

جلوگیری از خراب شدن کاربراتور موتور سیکلت

پیشنهاد میکنیم هر از چند گاهی از مکمل های سوخت برای پاک کردن و تغذیه سوخت سالم و پاکیزه به کاربراتور موتور سیکلت استفاده کنید. این مکمل ها گاها با قیمت های پایین در تمام پمپ بنزین ها وجود دارند. استفاده ماهی یکبار از مکمل سوخت حتما پیشنهاد میشود.

سعی کنید همیشه بدنه کاربراتور موتور سیکلت خود را تمیز نگه دارید و همچنین لاستیک خروجی آن را بعد از مدتی تعویض کنید.

همچنین بخوانید: چگونه موتور سیکلت خود را تمیز کنیم

نحوه سرویس کاربراتور موتور سیکلت

در اولین مرحله سعی کنید راه دسترسی به کاربراتور را باز کنید. اگر درپوشی هست آن را بردارید و سپس با یک پیچ گوشتی رابط لاستیکی بین کاربراتور و فیلتر هوا را باز کنید( این لاستیک پس از مدتی معمولا پوسیده میشود. سعی کنید این لاستیک را هم عوض کنید تا خیالتان راحت تر شود!

 

در مرحله بعد پیچ بالای کاربرات که سیم گاز به درون آن رفته است را خلاف عقربه های ساعت (با دست) بچرخانید تا باز شود. اگر دیدید که باز نمیشود خیلی آرام با یک آچار فرانسه به نحوی که فشاری به آن وارد نشود، بچرخانید و سوزن و فنر را خارج کرده و با فشار باد و یا بنزین خوب سوزن را بشویید. با سوزن با آرامش رفتار کنید چون حساس است و ممکن است کج شده و یا بشکند.

پیچ های اتصال کاربراتور به سیلندر که در سمت راست قرار دارد را باز کنید و کاربراتور را جدا کنید.

همچنین بخوانید: افزایش سرعت موتور سیکلت ۱۲۵ با انجام این ۵ کار

با پیچ گوشتی، قسمت کاسه ای زیر کاربرات را باز کنید. این کاسه توسط سه پیچ ۴ سو به زیر کاربرات چسبیده است.  با استفاده از بنزین و یا تینر با آرامش و با یک مسواک داخل کاربراتور را خوب شستشو دهید. البته خیلی مراقب باشید که پیچ های داخل کاربرات را نچرخانید چون باعث به هم ریختن تنظیمات آن خواهد شد. معمولا مقدار کمی زنگ آهن و خاک ته کاربرانور جمع میشود که شما باید آن ها را خارج کرده و شستشو دهید.

بعد از اینکه شستشو تمام شد با استفاده از فشار باد، روی سوراخ ها و دور تا دور مسیر های خروجی و ورودی بگیرید تا اشغال ها خارح شوند و اگر باد ندارید با فوت هم میشود این کار را کرد.

در آخرین مرحله همانطوری که کاربراتور را باز کردید، ببندید. فقط با یک تفاوت و آن هم آنکه موقع بستن کاسه زیر، کاربرات را وارونه کنید تا بالشتک های هوا بین درز ها گیر نکند.

در پایان پیشنهاد میکنیم اگر وقت و حوصله کافی برای سرویس کاربراتور ندارید آن را به یک تعمیر کار بسپارید تا از خراب شدن بیشتر آن جلوگیری کنید.

همچنین بخوانید: آموزش تنظیم کاربرات موتور سیکلت

کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ