آشنایی با موتور سیکلت

تعمیر باک موتورسیکلت چگونه است؟

تعمیر باک موتور سیکلت

هدف ما از نگارش این محتوا آشنایی شما با تعمیر باک موتورسیکلت است. همان طور که می دانید موتورسیکلت یکی از رایج ترین وسایل حمل و نقل افراد است و لذا شاید این مساله که تعمیر باک موتورسیکلت چگونه انجام می شود برای بسیاری از شما سوال باشد. این مساله بر آن شد که ما موضوع این مطلب خود را به تعمیر باک موتورسیکلت اختصاص دهیم. حال اگر شما نیز می خواهید اطلاعات خود را در مورد تعمیر باک موتورسیکلت افزایش دهید می توانید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

البته قبل از پرداختن به تعمیر باک موتورسیکلت تعریفی از موتورسیکلت و باک این نوع موتور داریم و سپس به موضوع تعمیر باک موتورسیکلت می پردازیم.

 

باک موتورسیکلت

در واقع باک یکی از مهم ترین قسمت های موتورسیکلت است که به صورت مخزنی فلزی با ظرفیتی محدود به منظور نگهداری و ذخیره سوخت موتورسیکلت می باشد. در واقع از آن جهت باک موتور از مهم ترین قسمت های موتورسیکلت است که این قسمت سوخت موتور را تامین می کند. لازم به ذکر است بدانید باک موتورسیکلت بسته به نوع موتورسیکلت دارای ظرفیت های متفاوتی است. انواع باک موتورسیکلت از ظرفیت 10 تا 30 لیتر متفاوت می باشد. همچنین لازم بدانید جنس باک موتورسیکلت معمولا از ورق های فولادی می باشد.

یک باک موتورسیکلت از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. قسمت های تشکیل دهنده باک موتورسیکلت شامل رویه باک یا پوسته باک، پالونی یا همان زیر باک، موجگیر که ثابت کننده حرکت سوخت هنگام لغزش است، مارک یا همان لوگوی شرکت، گوشواره یا همان قالب نگه دارنده و شیر بنزین می باشد.

 

تعمیر باک موتور سیکلت

انواع باک موتورسیکلت

همان طور که در بالا نیز اشاره نمودیم باک موتورسیکلت، مخزن سوخت موتور است به همین دلیل از قسمت های مهم موتورسیکلت به شمار می رود. لازم به ذکر است بدانید واژه باک در فارسی برگرفته از زبان روسی است. در واقع باک موتورسیکلت مخزنی است که در آن سوخت قابل اشتعال نگهداری می شود. البته می توان واژه باک را برای مخازن نگهداری هر سیال دیگری نیز به کار برد ولی عموما از این واژه به طور اختصاصی فقط برای مخزن موتورسیکلت به کار برده می شود. که وظیفه این مخزن هم ذخیره کردن سوخت مایع یا سوخت گازی برای تأمین سوخت مورد نیاز موتور است.

جنس باک موتورسیکلت عموما فلزی و از ورق های فولاد است و در برخی مواقع از پلاستیک های فشرده. بسته به جنس باک موتورسیکلت و همچنین خصوصیات دیگری مثل اندازه و پیچیدگی های باک امروزه انواع باک موتورسیکلت در بازار موجود می باشد.

 

تعمیر باک موتور سیکلت

دلایل تعمیر باک موتورسیکلت چیست؟

در واقع در برخی مواقع بنا به دلایلی نیاز است که باک موتورسیکلت تعمیر شود. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از عمده ترین دلایل سوراخ شدن باک و نشتی دادن قسمت های مختلف آن است.
  • ضربه دیدن یا به اصطلاح قر شدن باکر از دیگر دلایل تعمیر باک موتورسیکلت است.
  • پوسیده شدن درون باک موتورسیکلت
  • هرز شدن پیچ شیر بنزین باک
  • خراب شدن قسمت درپوش باک موتور سبب تعمیر باک موتورسیکلت می شود.
  • شکستگی گوشواره و قسمت های نگهدارنده باک موتور
  • رنگ پریدگی و یا آفتاب سوختگی از دلایل تعمیر باک موتورسیکلت است
  • تغییر رنگ باک موتورسیکلت

این موارد از جمله دلایلی است که سبب تعمیر باک موتورسیکلت می شوند.

نصب باک موتورسیکلت چگونه است؟

باک موتورسیکلت به کمک قلاب هایی که گوشواره گفته می شود به صورت خشابی بر روی بدنه موتورسیکلت سوار می شود. سپس این قسمت از طریق شیر بنزین به کاربراتور وصل می شود. لازم به ذکر است بدانید شیر بنزین یک شیر سه حالته است که کاربرد آن در با موتورسیکلت برای باز و بستن مسیر سوخت و همچنین قرار گرفتن در حالت زاپاس استفاده است. در نهایت با نصب زین بر روی بدنه که در قسمت پشت باک موتور قرار دارد، باک موتورسیکلت در محل خود ثابت می شود.

عملیات تعمیر باک موتورسیکلت

همان طور که در بالا نیز اشاره نمودیم تعمیرات باک موتورسیکلت به دلایل مختلفی انجام می شود که یکی از عمده ترین موارد و مشکلات موتورسیکلت پوسیدگی و زنگ زدگی باک موتورسیکلت است. در واقع این مشکلات از رایج ترین مشکلات موتور سواران است و سبب شده که این افراد هر روز با مشکلات ناشی از زنگ زدن باک موتورسیکلت اعم از چکه کردن سوخت در زیر موتورسیکلت وقتی که موتور پارک شده و یا ریپ زدن موتور و همچنین افزایش مصرف بنزین و… برخورد کنند. البته لازم به ذکر است بدانید موتورسیکلت های تولید شده از چند کارخانه معتبر ایرانی و خارجی به دلیل اینکه پوشش داخلی باک موتور آن ها ضد زنگ می باشد با این مشکل مواجه نمی شوند. ولی سایر موتورسیکلت ها در ایران فاقد چنین پوششی هستند به همین دلیل زنگ زدگی باک بنزین از عمده ترین مشکلات موتور سواران است.

 

پوسیدگی باک موتور سیکلت

تعمیر باک موتورسیکلت

زنگ زدگی باک موتور به دلایل مختلفی صورت می گیرد که معمولا این زنگ زدگی ها در قسمت پایینی باک است و عمده ترین دلیل آن وجود آب در این قسمت ها است. ورود ﺁب به داخل باک بنزین به دو دلیل اتفاق می افتد. یا به دلیل آلودگی بنزین است و یا شستشوی موتورسیکلت که سبب شده آب از درب باک و یا نقاط خروجی آن به داخل باک بنزین راه پیدا کند. البته دلایل دیگری هم سبب زنگ زدگی باک بنزین می شوند که توضیح آن در این مقال نمی گنجد. اما اگر شما با زنگ زدگی با بنزین مواجه شدید و به دنبال یک راه حل برای تعمیر باک موتورسیکلت خود هستید باید بدانید که برای این مشکل و تعمیر باک موتورسیکلت در این حالت یک راه حل وجود دارد که این راه حل به صورت زیر است:

در واقع اگر شما قبل از ریختن بنزین به داخل باک، ضد زنگ بریزید که امروزه این روش در هواپیماها هم کاربرد دارد و به آن ترکیب اسلاش می گویند سبب می شود که باک بنزین موتو رسیکلت شما دیرتر زنگ بزند. البته رفع این مشکل راه حل دیگری نیز دارد که ابتدا مخزن بنزین را باز کرده و بنزین را خالی کنید و سپس راه های خروجی را به وسیله چوب پنبه مسدود کنید. سپس یک چهارم ظرفیت باک بنزین موتور را با آب داغ پر کنید و دلیل اینک کار این است که آب داغ زود جذب می شود. سپس محلول ظرفشویی به مقدار 20 سی سی داخل آن بریزید. سپس چند عدد مهره داخل آن بیاندازید و خوب باک را بچرخانید و تکان دهید و بعد از آن باک را خالی کنید. سپس با آب خوب بشویید. با این کار تقریبا باک موتورسیکلت از زنگ زدگی پاک می شود.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *